www.CBR.nl

Gepubliceerd op 3 mei 2018 00:36

CBR Rijschoolkiezer CBR Rijschoolwijzer CBR Rijschoolvergelijk  CBR Slagingspercentage CBR rijschoolvinder CBR wat is er mis?

Het CBR heeft al een aantal jaren te weinig capaciteit. Niet alleen bij de afdeling medisch waar de rijgeschiktheid wordt beoordeeld, maar ook op de afdeling rijvaardigheid waar de examens worden afgenomen om te kijken of kandidaten vlot veilig en zelfstandig de weg op kunnen. De wacht en reactietijden liggen inmiddels tot ver boven de 7 weken.

In de media merken we steeds weer dat het CBR er alles aan doet om het publiek ervan te overtuigen dat deze situatie vooral niet de schuld is van het CBR. Daarvoor worden vele mogelijke en onmogelijke argumenten ingezet en verklaringen gegeven hoe het zo ver is gekomen.

Eén van de argumenten is dat er op dit moment meer vraag naar examens is, er zijn te veel kandidaten die op examen willen. Logisch dat er nu een toeloop is, want nu het in Nederland weer wat beter gaat is er een grote groep een inhaalslag aan het maken. Waar tot voor kort nog bij veel leerlingen geen financiële ruimte was voor een rijopleiding is dat nu wel het geval. Nu ook de banenmarkt weer aardig is aangetrokken wil niet iedereen meer een baan als examinator. Er zijn nogal wat examinatoren met pensioen gegaan, er zijn er een aantal langdurig ziek en er zijn er niet genoeg opgeleid in de tijd toen de mogelijkheid er wel was. Daarbij komt dat niet iedereen geschikt is om te worden opgeleid als examinator en als je dan ook nog aan leeftijdsdiscriminatie doet kom je algauw in de problemen. Ben je onder de 30 jaar dan ben je te jong en heb je te weinig ervaring en heb je ervaring maar ben je boven de 55 jaar dan ben je te oud, kost je teveel en wil het CBR niet in je investeren. Daarnaast zijn er opgeleide examinatoren die ermee stoppen omdat ze het vak toch niet leuk vinden en ook opgeleide examinatoren die achteraf niet geschikt blijken. De bereidheid onder gepensioneerde examinatoren om in te vallen of te parttimen is maar minimaal. Veel examinatoren willen niet overwerken. Werken examinatoren over dan bouwen ze zoveel vrijetijd op dat het water naar de zee dragen is. Extra capaciteit inzetten op zaterdag heeft niet het beoogde effect, het aantal kandidaten dat slaagt op zaterdag is dramatisch laag. Grote onderlinge verschillen in slagingspercentages maken het moeilijk om de examenplanning op orde te krijgen. Dat het bij examinatoren onderling nogal verschilt bleek toen onlangs de rechter het goed vond dat een examinator met een slagingspercentage van15% ontslagen mocht worden.

Logisch gevolg is; te weinig examinatoren ofwel examencapaciteit te kort.

 

Dus gaat het CBR het probleem verleggen tenslotte vind het CBR dat het niet hun schuld is.

Een van de punten is, zo stelt het CBR, dat de opleidingen van veel rijscholen niet voldoen aan het gewenste niveau. Het CBR stuurt erop aan dat het publiek een goede rijschool kiest met een hoog slagingspercentage. Het CBR geeft tips hoe je het beste de goede rijschool kan kiezen. Op de CBR site geeft de rijscholen vergelijk het slagingspercentage, het aantal afgenomen examens en in welke categorie, per rijschool.

Hierbij verschuilen ze zich erachter dat zij dit slagingspercentage moeten publiceren. Als ZBO (vroeger een stichting) en als kartel kan het CBR zich alles permitteren.

Slagingspercentages van examinatoren hoeft het CBR niet te verantwoorden. Het CBR is het enige instituut dat examens af mag nemen en kan zelf bepalen waar de lat ligt.

Of ze überhaupt wel de expertise hebben om te beoordelen wat een goede rijschool is vraag ik mij af, is het niet veel beter als het CBR eerst zijn energie richt op de eigen organisatie in plaats van rijscholen te vergelijken middels slagingspercentages.

Nu is het vergelijken van percentages en tarieven een gewild fenomeen. Vele organisaties vinden er een goed verdien model in. Advertentie gelden stromen binnen. Neem Almexx bv

1 van de grootste internet vervuilers. Standaardsites waar huisprijzen, makelaarsprijzen, autorijschoolprijzen naast elkaar worden gezet en via rekenmodules de zogenaamd beste, duurste, goedkoopste of wat dan ook, eruit komt rollen. Advertentieopbrengsten genoeg, diepgang absoluut niet, geen kennis van zaken en van geen enkele toegevoegde waarde.

 

Het CBR heeft in het verleden vele afspraken gemaakt, welke zijn vast gelegd in een convenant. Maar omdat het CBR, door slecht management, zich niet aan deze afspraken kan houden wordt de schuld gelegd bij, marktwerking en slechte rijscholen. Slechte rijscholen zijn rijscholen waarbij het slagingspercentage onder het landelijke gemiddelde van 50% ligt. Als deze rijscholen naar een slagingspercentage van minder dan 45 % naar 50% gaan dan hebben we volgens het CBR ineens wel genoeg capaciteit.

Het gaat kennelijk om een kleine 1500 rijscholen, zij zijn mede bepalend voor de hoogte van het landelijke gemiddelde, maar halen het landelijk gemiddelde niet.

Nu gaan er stemmen op om die rijscholen die dat landelijke gemiddelde niet halen een langere wachttijd te geven. Jullie kunnen niet meekomen achteraan aansluiten. Wij zijn beter en gaan voor. Heel jammer dat een aantal (grotere rijscholen) in deze discriminatie mee gaan. Toen ik er even naar keek bleken deze (discriminerende) rijscholen de 50% maar net te halen.

Maw, beetje boter op het hoofd? Als die 1500 zwakke broeders verdwijnen of de 50% (norm) gaan halen blijkt het landelijk gemiddelde ineens naar 65% te zijn gegroeid en lopen alle rijscholen met het slagingspercentage van 50% achter de feiten aan. We hebben dan een situatie gecreëerd dat alles wat 50% scoort of lager een zwakke, slechte rijschool is.

Hebben we de norm van 50 % bereikt  hoeven we niet opzoek naar de 150 examinatoren die we tekort komen en kunnen er ook nog eens 150 examinatoren verdwijnen, het is maar hoe je wilt rekenen. Misschien moeten we proberen naar de norm van 80%. Scheelt 8.000 rijinstructeurs omdat ze het niveau niet halen en we hebben nog geen 400 examinatoren nodig. Daarnaast vallen duizenden kandidaten af die niet naar het examen mogen of kunnen ivm de kans dat zij het slagingspercentage in gevaar brengen. Een utopie.

Het CBR doet maar wat, roept maar wat en kan zich alles permitteren.

 

Wat het CBR probeert te bereiken, door de Slagingspercentages te publiceren en de consumenten op te roepen om vooral maar een goede(?) rijschool te kiezen is om te kiezen voor een kleinere groep top rijscholen. Als we nu allemaal in een BMW, een Mercedes of een Audi gaan rijden, kunnen we Fiat, Seat, Hyundai, en al die ander merken wel wegdoen.

Waarom rijden we niet allemaal in een BMW, Mercedes of Audi? Zou dat misschien te maken hebben met vormgeving, kleur, uitstraling, budget, onderhoud, gun factor, logistiek, bereikbaarheid, of is de desbetreffende verkoper gewoon een………………. Juist en daarom kiezen consumenten de rijschool die wel of niet bij hun past, los van welk slagingspercentage dan ook.

Als we naar de populatie van leerlingen kijken die kiezen voor de groep van 1500 rijscholen blijkt dat zij heel bewust kiezen. Die keuzes zijn vaak gebaseerd op achtergrond, geloof, cultuur, ons kent ons, toegankelijkheid, taal, beleving, begrip, omgangsvormen, normen, waarden…….en PRIJS. Kortom, aspecten waar veel goed scorende rijscholen niet aan kunnen voldoen. De discriminatie is dan helemaal ten top als deze rijscholen nog eens een langere wachttijd krijgen. Vaak komt een examen te vroeg, maar de kandidaat leert er vaker meer van dan 3 rijlessen. Natuurlijk zijn er rijscholen die vlak voor de vakantie met al hun leerlingen op examen gaan. Twee of drie dagen CBR. Tijdig geregeld via TOP. Twintig examens, 2 of 3 kandidaten slagen, verdien model € 2.500 tot € 3.000. Examinatoren worden er helemaal gek van. Maar waarom mag het niet, of willen we het niet? Omdat die snelle leerling moet wachten? Omdat we onnodig lange wachttijden krijgen? Omdat er te weinig examinatoren zijn? Ja waarom niet…………? Omdat het landelijke gemiddelde naar beneden wordt gehaald? Omdat het niet voldoet aan normen en waarden? Wiens normen en waarden? Waarom rijden we niet allemaal in een Mercedes?

 

De zogenaamde branche organisaties krijgen het maar niet voor elkaar om tot goede afspraken te komen met het CBR. Dat kan ook niet want hoewel de FAM, de BOVAG en VRB, pretenderen de branche te vertegenwoordigen, kan je dat toch nauwelijks serieus nemen als van de meer dan12.000 rijinstructeurs nog geen 2.000 lid is van een branche organisatie. Daarbij zijn we de blunders in het verleden nog niet vergeten……… tenminste ik niet.

Altijd blijkt weer dat wanneer deze organisaties weer eens iets bedacht hebben ze er binnen een paar jaar weer gauw van af willen. Hetgeen weer niet geheel onlogisch is want kennis van zaken, visie en inzicht ontbreekt. Doorgaans is de voorzitter van de BOVAG een rijschoolhouder die, zoals in het verleden al diverse malen is gebleken vooral zijn eigen belangen dient.

Veel instructeurs zijn in de jaren rond 2010 ingestroomd, betaald door het UWV gepromoot door BOVAG en opleidingsinstituten. Het UWV wilde onder druk van de politiek af van het giga aantal werkelozen….. dus wordt ZZP er. Tegelzetter, kapper, hovenier, begin een stuwadoorsbedrijf, een nagelstudio, of een autorijschool. Dit alles onder het motto dat er een tekort aan rijinstructeurs zouden zijn (we hebben er maar 5.000 teveel) de enige die er beter van zijn geworden zijn het UWV en de rijopleidingsinstituten.

Opvallend stil is het aan de kant van de rijinstructeurs-opleidingen. De Opleidingsinstituten voor rijinstructeurs vinden het allemaal allang best. Hoe hun pupillen het in de maatschappij doen, hoe ze lesgeven, het zal ze worst wezen. Of iemand menskennis heeft, of enige didactische vaardigheden is absoluut niet interessant, Nederlands spreken? Een beetje is genoeg. Zijn zij niet verantwoordelijk voor het opleiden van die 1500 rijinstructeurs?

Gevolg van al deze trieste ontwikkelingen is wel dat we nu met een doodzieke branche zitten waar vooral de jongere aspirant bestuurders behoorlijk last van hebben.

Maar CBR of de Rijschoolkiezer, het Slagingspercentage ,de Rijschoolvergelijk, de Rijschoolvinder het probleem gaat oplossen,……….?

CBR weg ermee.

 

© Rob Staartjes


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.